ALLE hader rosenkål

 

Også selvom, at det er helt igennem SUPERFOOD. Rosenkål er ganske enkelt guf for vores kroppe. Store som små. Det indeholder masser af kostfibre og vitaminer. Jeg må indrømme, at jeg aldrig selv har været tilhænger af dette mikrokål. Rent ud sagt så stinker det når det koges og smager meget bittert. Men har vi ikke også en tendens til at overkoge hver en grøntsag som skal sidesættes med alle vores kulhydrater og proteiner til aftenmaden? Hvis der da overhovedet kommer grøntsager til hvert aftensmåltid? 🙂

Rosenkål skal steges eller bruges rå. ALDRIG koges – medmindre man da lige snakker om super-mad til super-babyer 🙂 Luca på 9 måneder elsker ihvertfald kartoffel-rosenkålsmos. Jeg laver mosen af halv kartoffel og halv rosenkål og det har været et stort hit. Til os andre – fint snittet løg steges på panden med bacon. Derefter lægges det over på en tallerken og de halverede rosenkål steges med den flade side ned i det resterende fedt fra bacon og løg. Tilsidst hældes bacon og løg på panden igen og der tilsættes salt, lidt honning/sukker og citronsaft. Muuuuuums. Hvis man ikke har tid til at stege osv. kan de skyllede rosenkål snittes fint og indgå i forskellige salater. SUND og lækker tilbehør til aftensmaden. Husk altid at bruge friske rosenkål, da de frosne er svære at gøre sprøde og lækre ved stegning.

Uanset om man tør springe ud i rosenkålen eller ej, så er grøntsager i det hele taget bare en nødvendighed til aftensmaden – ISÆR de grønne (broccoli, bønner, ærter, grønkål, spidskål, spinat, asparges osv.). So get out there and eat some veggies 🙂

 

//Regine Elisabeth

Billede fra : http://dyrevennlig.org/mat/mat-og-helse/de-sunneste-matvarene-vegetariske/rosenkaal-koketid-oppskrifter-og-sunne-fakta/

 

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *