Spinatpandekager – uden hvedemel

Hvordan får man nok grøntsager i børnene. Et spørgsmål jeg ofte støder på. Spinatpandekager er et godt bud. De er lavet af ene råvarer, som er gode for både din og børnenes maver. Når børnene spiser dem med ligeså høj fart, som de almindelige ”usunde” pandekager, så får de jo ret meget spinat gennem dem. Spinat er jo faktisk en grøntsag!

Kan spinat genopvarmes?

Nu tænker du nok, at det er lidt usmart at de ikke kan genopvarmes. Som jeg selv har tænkt i årevis, når jeg har lavet tærter med spinat eller de her lækre smagfyldte spinatpandekager.

Men se nu bare HER. Så længe at du har skyllet det godt inden, kommer det på køl kort tid efter du har lavet pandekagerne og varmer dem godt op igen, inden du spiser dem på et senere tidspunkt – så er det HELT ok*** at genopvarme spinat.

Hvis du stadig ikke har lyst til at genopvarme spinat, så smager de her spinatpandekager også helt forrygende kolde.

Spinat til babyer og småbørn

***OBS. I samme artikel samt hos sundhedsstyrelsen(s.59) fremgår det, at genopvarmet spinat IKKE må gives til spædbørn og småbørn! Derudover anbefaler sundhedsstyrelsen, at babyer under 6 måneder ikke indtager spinat og at babyer mellem 6-12 måneder kun får spinat engang imellem, ca. hver 14 .dag.

Spinatpandekager – ca. 16 stk.

Ingredienser

  • 200 g frisk spinat (kan også laves med 400 g. frossent (optøet) spinat istedet – afvej spinaten, mens den stadig er frossen)
  • 2 dl mælk
  • 50 g smør
  • 6 æg
  • 3 dl boghvedemel
  • ca. ½ revet muskatnød
  • ½ tsk salt

Fremgangsmåde

  1. Smelt smør
  2. Kom alle ingredienser i en skål.
  3. Blend med en stavblender indtil pandekagedejen har en ensartet konsistens.
  4. Varm en pande (høj varme)
  5. Kom dejen direkte på den varme pande – INGEN fedtstof, det er dejen.

NB: Hvis du laver spinatpandekagerne med frossent spinat, bliver de ikke så grønne som vist på billederne. Men til gengæld mindst ligeså lækre og velsmagende.

Hvad kan jeg bruge spinatpandekagerne til?

  • I vegetarudgaven, som på billedet, med grønkål, quinoa, ovnbagte rodfrugter, hummus og lidt hakkede saltede mandler.
  • I madpakker – bare som den er eller med en smule kødfyld og salat
  • Til aftensmad – med kødsovs, denne vegetar kødsovs eller med røget laks og salat, tomater, ost og avokado.
  • Som eftermiddagssnack til sulte børn og voksne med lavt blodsukker
  • Som morgenmad med æg og røget laks i.
  • Flere på række i et ildfast fad med kødsovs og ost inden i og med lidt ost på toppen.

Rigtig god fornøjelse.

//Regine Elisabeth

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *